Wprowadzenie do etykietowania

Etykietowanie produktów - od czego zacząć?
Mam pomysł na nowy produkt - co dalej?
Co z opakowaniem?
Mam produkt i mam już opakowanie - co dalej?
Jak duże powinny być etykiety?
Co z projektem etykiet?
Skąd wiem jakie uzyskam kolory po wydrukowaniu?
Z czego powinny być wykonane moje etykiety?
Mam już projekt - co dalej?
Czy do drukowania moich etykiet powinienem zastosować maszynę offsetową czy cyfrową?


Etykietowanie produktów - od czego zacząć?

Proces wprowadzania na rynek nowych produktów jest bardzo skomplikowany i trudno go rozpocząć. Celem niniejszego opracowania jest zaprezentowanie poszczególnych etapów tego procesu - szczególnie w odniesieniu do etykietowania. Atrakcyjnie wyglądające etykiety odzwierciedlają wizerunek firmy (i jej produktów) i są niezwykle ważnym czynnikiem w procesie przyjmowania się produktu na rynku. Jak często kupowałeś jakiś produkt, ponieważ prezentował się "lepiej" niż jego konkurenci? Jest to bardzo powszechne i bardzo ludzkie podejście do kupowania. Etykiety mogą więc wypromować lub pogrążyć twój produkt na rynku.

Mam pomysł na nowy produkt - co dalej?
Odpowiedź zależy od tego, jaki jest ten produkt. Jeżeli chcesz wytwarzać produkty przeznaczone do kąpieli (szampony, żele, peelingi) po pierwsze musisz je stworzyć i przetestować. Co prawda, początkujący przedsiębiorcy często robią to nawet u siebie w kuchni, ale wielu z nich korzysta z usług profesjonalnych firm. Takie firmy specjalizują się w mieszaniu i pakowaniu produktów według twojej specyfikacji, korzystając ze swojej wiedzy i doświadczenia. Mamy jednak wielu klientów, którzy wybierają bardziej wyboistą drogę i wszystkie komponenty dobierają we własnym zakresie (na przykład na rynku produktów spożywczych, gdzie zazdrośnie strzeże się rodzinnych przepisów). Wybór drogi powinien być uzależniony od tego, jak bardzo skomplikowane są twoje produkty, na ile sprawdzony jest proces ich wytwarzania i ile czasu (i pieniędzy) wymaga wprowadzenie ich na rynek.
Istotny jest też fakt różnorodnych regulacji prawnych, które muszą być przestrzegane - szczególnie w odniesieniu do "zdrowia i życia" klientów. Należy zwrócić na to szczególną uwagę. Dlatego może się okazać, że profesjonalna firma wytwórcza może stanowić cenne zaplecze.

Co z opakowaniem?
Zanim poważnie weźmie się pod uwagę etykietowanie, należy mieć pewność, w jakim rodzaju opakowania będzie się znajdował produkt - czy będą to butelki, słoiczki, paczki, tuby, dozowniki itp. Wybór możliwości jest ogromny - ale to ty musisz podjąć decyzję, które z opakowań zapewni twoim klientom łatwość korzystania oraz czy w przypadku twojego produktu są jakieś szczególne wymagania. Niektóre składniki, na przykład, szybko się psują, jeśli nie są trzymane w ciemnym miejscu, z dala od źródeł światła. W takim przypadku przezroczyste pojemniki nie będą dobrym wyborem. Wiele produktów spożywczych musi być przechowywanych w warunkach chłodniczych przez dłuższy okres, co również może mieć wpływ na wybór odpowiedniego opakowania. Wszystkie te decyzje dotyczące opakowania mogą mieć długoterminowy wpływ na produkty, a więc dokonuj wyboru ostrożnie. Może będziesz zmuszony do zakupu opakowań w ilości hurtowej, a więc właściwy wybór jest niezwykle istotny.

Mam produkt i mam już opakowanie - co dalej?
Teraz możemy przejść do etykietowania - co tak naprawdę jest głównym celem niniejszego opracowania. Spójrzmy na to teraz bardziej szczegółowo. Musisz sobie uświadomić, że etykieta jest "twarzą" produktu - na tym etapie nie ma sensu iść na skróty. To, jak wygląda twój produkt będzie miało kolosalny wpływ na jego sukces rynkowy. A więc ostrożnie i z uwagą projektuj etykiety.

Jak duże powinny być etykiety?
Na to pytanie tylko ty znasz odpowiedź. Weź opakowanie lub pojemnik i spróbuj wyobrazić sobie produkt końcowy. Zanim zdecydujesz o finalnym wyglądzie etykiety warto jest wyciąć jakieś formy z papieru i eksperymentować z różnymi rozmiarami. Przydatne wskazówki ...
  1. W zależności od rozmiaru i kształtu opakowania, możesz potrzebować więcej niż jedną etykietę. Wiele produktów z jednej strony ma etykietą "marketingową" z przyciągającym uwagę projektem, a z drugiej etykietę "informacyjną" z wyszczególnionymi składnikami i, jeżeli to konieczne, z przytoczonymi stosownymi przepisami prawa. Często możliwe jest połączenie tych dwóch typów etykiet na jednej etykiecie - i to w zupełności zależy od twojej decyzji. Powinieneś się jednak skonsultować z wybranym producentem etykiet i dowiedzieć się, która opcja lepiej się kształtuje cenowo. Koszt nie jest głównym czynnikiem w procesie podejmowaniu decyzji, ale dobrze jest znać udział poszczególnych kosztów w procesie przygotowywania produktu na rynek.
    Wskazówka! Jeżeli wybierzesz opcję z dwoma etykietami, zwykle jest taniej, kiedy są one w tym samym rozmiarze (jeżeli jest to możliwe), szczególnie w przypadku druku cyfrowego, który będzie omówiony szczerzej nieco dalej. Wykorzystanie tego samego rozmiaru i kształtu etykiety często pozwala na wydrukowanie wielu projektów w jednym nakładzie.
    Wybierając wielkość etykiet należy również wziąć pod uwagę, czy maszyna drukująca posiada odpowiedni wykrojnik dostosowany do twoich etykiet. Wykrojnik jest to metalowe urządzenie, które wycina etykiety po ich wydrukowaniu (działa jak formki do ciasteczek). Jeżeli do twoich etykiet potrzebny jest specjalny wykrojnik, może to znacznie zwiększyć koszt ich wytworzenia. Dlatego też czasami warto zmodyfikować nieco rozmiar etykiet. Najlepiej przed przystąpeniem do projektowania etykiety dowiedz się w wybranej drukarni, jakie posiadają wykrojniki.
    Wskazówka! Nie koncentruj się na projekcie etykiety, jeżeli nie wiesz, jaka będzie jej wielkość. Co prawda graficy mogą dostosować projekt do nowych okoliczności, ale zajmuje to czas i zwiększa koszty. NIe wspominając o sytuacji, kiedy konieczne jest wykonanie projektu od początku.
  2. Ważne jest także, aby rozważyć kształt etykiet. Większość firm drukujących dysponuje dużym wachlarzem kształtów i rozmiarów wykrojników (koła, prostokąty, owale itp), ale może się okazać, że twój produkt zaprezentuje się dobrze jedynie posiadając etykietę o unikalnym kształcie. Na przykład, zwykła, prostokątna etykieta może źle się prezentować na pojemniku o zwężającym się kształcie. Eksperymentuj więc z formami z papieru, aby sprawdzić, co wygląda najlepiej. Jeżeli wybrana drukarnia nie posiada odpowiedniego wykrojnika dostosowanego do wybranego przez ciebie kształtu, powinieneś poprosić o wycenę wykonania go, po czym skalkulować koszty. Pamiętaj, że ceny wykrojników różnią się w zależności od podzespołów wycinających maszyny, a więc nie zakładaj, że wszystkie firmy drukujące podadzą taką samą cenę.
Co z projektem etykiet?
A teraz przechodzimy do "miłej" części - projektowania wyglądu etykiety, choć tutaj też trzeba walczyć z przeciwnościami. W zależności od poziomu swoich umiejętności technicznych możesz spróbować zaprojektować etykietę samodzielnie - pod warunkiem jednak, że umiesz posługiwać się profesjonalnymi narzędziami (np. Adobe Illustrator Photoshop). Nie zakładaj, że firma drukująca zawsze będzie w stanie pracować na materiale, który tworzyłeś z pasją godzinami. Takie firmy mają dość precyzyjnie określone wymagania co do projektu, aby mogły uzyskać satysfakcjonującą jakość wydruku. Skonsultuj się więc ZANIM przystąpisz do projektowania, abyś nie musiał zaczynać od początku. Większość firm na swoich stronach internetowych opisuje specyfikację projektów lub podaje niezbędne dane techniczne. Zawsze więc dobrze jest przyjrzeć się wymaganiom i trzymać się wytycznych.
Większość klientów nie posiada profesjonalnych narzędzi i umiejętności projektowania i nie potrafi przygotowywać etykiet samodzielnie. Warto poszukać więc doświadczonego grafika lub zapytać w firmie drukującej, czy posiada personel zajmujący się projektowaniem. Dobrze też jest rozejrzeć się wśród znajomych, czy nie znają jakiegoś grafika. Zanim jednak zlecisz pełny projekt upewnij się, jakie są wymagania. Powinieneś dostarczyć do drukarni próbkę projektu i dowiedzieć się, czy spełnia on wszystkie założenia. Warto zrobić to jak najszybciej przed zleceniem danej osobie przygotowania całej serii projektów. Jeżeli firma nie chce zweryfikować takiego projektu (albo żąda za to wynagrodzenia), poszukaj innej firmy. Weryfikacja projetu leży w interesie drukarni, lepiej bowiem jest zweryfikować projekt z góry, niż mieć później do czynienia z jego nieużyteczną wersją końcową. Nie oczekuj jednak, że drukarnia sama i bezpłatnie zrobi ci projekt. Sprawdzenie techniczne projektu to co innego, niż "poprawianie" i dostosowywanie źle wykonanego projektu i na pewno nie wpłynie to dobrze na waszą współpracę.
Załóżmy więc, że masz grafika, który przygotowuje dla ciebie etykiety. Może się zdarzyć, że twoje wizje nie będą zgodne z jego wizją projektu. Ale na to już nic nie poradzimy. Trzeba eksperymentować i zobaczyć, czy współpraca się "klei". Poza tym profesjonalny grafik ma doświadczenie i wie, co się sprawdza na rynku. Może okazać się, że twoje wizje nie są praktyczne. Faza projektowania to wiele satysfakcji, ale i rozczarowań. Początki bywają trudne, ale nie należy się poddawać, lecz dzielnie stawiać czoła przeciwieństwom. Kluczem do sukcesu jest cierpliwość. Pośpiech nie jest tu dobrym doradcą.
Skąd wiem jakie kolory uzyskam po wydrukowaniu?
Cóż, na ten temat można napisać 500 stronicowy bryk, ale spróbujemy to streścić. Po pierwsze wiele osób nie rozumie, że monitory komputerowe, drukarki oraz maszyny drukujące używają zupełnie odmiennych technologii w celu uzyskiwania kolorów. Monitory komputerowe stosują system zwany "RGB" (red green blue - czerwień zieleń niebieski). Kolory, który widzisz na ekranie są mieszaniną tych trzech barw w różnych proporcjach.
Drukarki zaś mają swoje systemy, ale większość działa w systemie CMYK (cyan, magenta, yellow, black - cyjanowy, magenta, żółty, czarny). Oznacza to, że drukowane kolory złożone są z różnych proporcji tych czterech barw, ale nie są to kolory używane przez monitory komputerowe w celu uzyskania podobnych efektów. Skomplikowane? Witamy więc w złożonym świecie druku. Aby jeszcze bardziej to skomplikować, różnice pojawiają się pomiędzy poszczególnymi egzemplarzami monitorów czy też drukarek nawet tego samego producenta. Jeżeli otworzysz ten sam plik na 10 monitorach, prawdopodobnie zobaczysz różnice w odwzrowaniu kolorów. Tak samo może być w przypadku 10 identycznych drukarek. Ważne jest więc, aby rozumieć, że kolory, które widzimy na monitorze niekoniecznie okażą się takie same w druku.
Co więcej, maszyny drukujące uzyskują kolory jeszcze inaczej. Tradycyjne, duże maszyny, które pewnie widziałeś w filmach (maszyny konwencjonalne) wykorzystują mieszaninę farb do nakładania ich warstwowo na dany materiał wykorzystując przygotowane wcześniej (formy drukowe, tj. „blachy”, czy „polimery”). Do określenia barw stosuje się próbnik kolorów Pantone (zwany PMS). Coraz bardziej powiększa się jednak rodzina nowych "cyfrowych" maszyn drukujących, które wykorzystują system CMYK opisany już wcześniej (znany jako proces 4 kolorowy) - każdy kolor uzyskiwany jest automatycznie z 4 kolorów podstawowych w procesie drukowania. Pomiędzy "kolorami pantonowskimi" z maszyn (konwencjo-nalnych), czyli kolorami pojedynczych farb, a kolorami uzyskiwanymi w procesie mieszania 4 kolorów w druku cyfrowym może pojawić się spora różnica. Pewnie wydaje ci się, że niezależnie od sposobu uzyskania, dany kolor na wydruku zawsze będzie wyglądać tak samo, np. czerwony, ale tak naprawdę każdy kolor po wydrukowaniu ma swoje dwie wersje - pantonowską i swojego kuzyna zmieszanego z 4 kolorów CMYK. Często te dwie wersje są prawie identyczne, ale niektóre kolory uzyskiwane z farby drukarskiej nie mogą być takie same, jak kolory uzyskiwane w procesie mieszania 4 kolorów techniką CMYK i różnice są dość widoczne.
Wiemy już, że dopasowywanie kolorów jest koszmarem, warto więc sprawdzić, jaki efekt uzyskamy z maszyny drukującej zanim wydrukujemy całą partię etykiet. Możemy wówczas przynajmniej wprowadzić jakieś poprawki w naszym projekcie, aby uzyskać pożądany wygląd. Poproś firmę drukującą etykiety o wydruk próbny. Firma może to zrobić odpłatnie lub za darmo w zależności od stosowanej technologii. Firmy stosujące cyfrowe maszyny drukujące chętniej to zrobią, ponieważ drukują bezpośrednio z projektu i nie muszą wykonywać kosztownych form.
Odwzorowanie kolorów jest istotną częścią procesu tworzenia etykiety. Powinieneś zobaczyć rezultaty, zanim zdecydujesz na wydrukowanie całej serii. Drukarnie zwykle wymagają zatwierdzenia ostatecznej wersji wydruku próbnego, aby ograniczyć swoją odpowiedzialność, jeśli uzyskane w całym nakładzie kolory nie będą spełniać twoich oczekiwań. Zawsze oglądaj więc wydruki próbne.
Z jakich materiałów powinny być wykonane moje etykiety?
Decyzja dotycząca materiałów jest ważna i powinna być podjęta wcześnie, podczas projektowania etykiet. Drukarnie zwykle dysponują szeroką gamą materiałów (podkładów), z której można wybrać coś odpowiedniego. Na przykład, etykiety na produkty do kąpieli powinny być drukowane na polipropylenie (lub jego odpowiedniku), który wytrzyma stały kontakt z wilgocią. Etykiety drukowane na papierze nie przetrwają bowiem czestego kontaktu z wodą pod prysznicem. Co więcej, wiele drukarni dodatkowo stosuje różne zabezpieczenia etykiet, chroniąc w ten sposób tusz i zapobiegając zadrapaniom podczas codziennego użytkowania.
Projekt etykiety może być uzależniony od materiału, na którym ma być ona drukowana. Dlatego też ważne jest, aby wcześnie dokonać tego wyboru. Na przykład, etykiety, które mają być drukowane na przezroczystych foliach mogą wymagać innego sposobu projektowania - szczególnie, jeśli pojemnik lub jego zawartość są w intensywnych kolorach. Spróbuj wyobrazić sobie przezroczystą etykietę z żółtymi nadrukami. Jeżeli ta etykieta miałby zostać umieszczona na niebieskiej butelce, żółty kolor na etykiecie na niebieskim tle stałby się zielony. Dzięki przezroczystym etykietom można odnieść wrażenie, że etykiety w ogóle nie ma, ale trzeba uważać, aby nie wystąpił konflikt kolorystyczny, który zmieni efekt wizualny całości.

Mam już projekt - co dalej?
Na tym etapie zwykle przystępuje do dzieła drukarnia. Bardzo często dopiero teraz drukarnia dowiaduje się, że ma zlecenie. Posiadając projekt, skontaktuj się ze swoją drukarnią i omów dalsze kroki. Najczęściej otrzymasz wówczas wycenę druku etykiet w różnych rozmiarach, jakie zaprojektowałeś. Musisz też wiedzieć, jaką ilość etykiet potrzebujesz. Zwykle przy więszej ilości zamawianych etykiet otrzymuje się lepsze ceny jednostkowe, a więc zapytaj o wycenę różnych ilości etykiet. Często podwójna ilość etykiet kosztuje niewiele więcej od ilości bazowej.
Zademonstrujmy, jak to działa. Jeżeli doczytałeś do tego miejsca, oznacza to, że jesteś nowy w tym biznesie. Prawdopodobnie nie zamierzasz więc drukować setek tysięcy etykiet podczas pierwszego zamówienia. Ale musisz dokonać teraz bardzo ważnego wyboru - wybrać drukarnię...

Czy do moich etykiet wybrać druk offsetowy, czy też cyfrowy?
Jak wyjaśniliśmy krótko wcześniej, maszyny konwencjonalne są dużych rozmiarów, a także formy. Każdy kolor wymaga własnej formy do pokrycia tuszem odpowiednich miejsc, a te formy kosztują. Dlatego też, jeśli posiadasz projekt jednej etykiety czterokolorowej, to drukarnia będzie musiała przygotować cztery formy przed przystąpieniem do drukowania. Ceny form są bardzo różne w zależności od drukarni.
Aby wydatek miał sens, musisz wydrukować bardzo dużą ilość etykiet i być przekonanym, że nic nie zmieni się w projekcie w krótkim okresie .
Druk cyfrowy zaś nie wykorzystuje form drukarskich. Projekt jest bezpośrednio drukowany na maszynie. Czas przygotowań jest dużo krótszy w tym przypadku, niż w maszynach konwencjonalnych, ale maszyny cyforowe są dużo wolniejsze podczas samego drukowania. A więc stoisz w obliczu wyboru - jeżeli ilość jest wystarczająco duża, fleksodruk jest dobrym wyborem, ale przy mniejszej ilości etykiet należy skorzystać z druku cyfrowego. Trudno jest generalizować, ale doświadczenie rynkowe wskazuje, że fleksodruk jest opłacalny przy ilościach przekraczających 10.000 etykiet (pojedynczego projektu). Może się to nieco różnić w zależności od rozmiaru i innych czynników i zawsze zalecamy sprawdzenie cen przy obu rodzajach wydruku – konwencjonalnym i cyfrowym.
Musisz też wiedzieć, czy masz jeden projekt, czy też jest ich więcej. W przypadku druku cyfrowego nie ma form, więc maszyny cyfrowe mogą wydrukować kilka projektów w jednym nakładzie - o ile etykiety są w tym samym rozmiarze i drukowane są na tym samym materiale. Jeżeli masz więc linię podobnych produktów - na przykład balsamów do ciała i 10 różnych receptur, zapachów itp możesz połączyć te zamówienia w jeden nakład na maszynie cyfrowej i uniknąć znacznych kosztów produkcji form. Cena obejmować będzie pojedyncze zlecenie na 10 różnych projektów.
Mówiąc krótko, maszyny fleksograficzne i cyfrowe mają swoje wady i zalety – flekso jest doskonałym wyborem przy dużej ilości etykiet, cyfrowe zaś są najlepszyą odpowiedzią dla klientów z różnymi wersjami jednego projektu lub chcących wydrukować mniejsze ilości. W razie wątpliwości, porównajcie oferty i wyciągnijcie własne wnioski.